Film o rasizmie w USA z perspektywy Czarnych.
Reżyser: Oscar Micheaux
Kraj: USA
Czas trwania: 1h 18 min.
Występują: Evelyn Preer, Sylvia Landry, Floy Clements, Jack Chenault, Charles D. Lucas, Bernice Ladd
Dzisiejszy film to najstarszy zachowany obraz nakręcony przez czarnoskórego reżysera. Porusza bardzo ważne problemy społeczne, jednak pod względem realizacyjnym sam jest w dużym stopniu problematyczny. Główną bohaterką Within Our Gates jest młoda Afroamerykanka Sylvia, z zawodu nauczycielka. Film przybliża nam trzy wydarzenia z jej życia. Pierwszym jest niedoszłe do skutku małżeństwo z Conradem, czarnoskórym żołnierzem. Mężczyzna w bardzo brutalny sposób zrywa zaręczyny, kiedy zazdrosna kuzynka Sylvii sugeruje mu, że narzeczona jest niewierna. Zainteresowanie bohaterką wykazuje natomiast przyrodni brat kuzynki, drobny gangster. W środkowej części filmu Sylvia usiłuje zebrać fundusze na funkcjonowanie szkoły dla murzyńskich dzieci. Przy tej okazji poznajemy poglądy białych Południowców, którzy są przeciwni edukacji i emancypacji swych dawnych niewolników. Trzecia opowieść zabiera nas kilka lat wstecz i przybliża okoliczności linczu na przybranych rodzicach Sylvii pod fałszywym zarzutem zabójstwa.
Within Our Gates, swego rodzaju odpowiedź na Narodziny narodu, wydaje mi się filmem uczciwym intelektualnie. Prezentuje bardzo różne sylwetki i postawy Afroamerykanów, jak również ich białych sojuszników i przeciwników. Mamy okazję poznać szemrane postacie z murzyńskiego półświatka, prostych czarnych wieśniaków z Południa, tak zwanych "New Negroes" czyli młodych wykształconych Murzynów, a także sługusów białych, takich jak sprzedajny pastor czy prowokujący lincz donosiciel. Aktorstwo jest na dość dobrym poziomie, chociaż "zdrajcy" odegrani są jako postacie nadpobudliwe i nieco żenujące. Ten filmowy portret sytuacji międzyrasowej uważam za zdecydowanie ciekawszy i bardziej wiarygodny od sentymentalnego dzieła Griffitha.
A jednak Within Our Gates to film ciężki w odbiorze i w gruncie rzeczy kiepski. Przyczyną jest niedopracowany scenariusz i amatorski poziom realizacji. Fabuła jest bardzo chaotyczna i momentami niezrozumiała. Nowe postacie wprowadzane są w nieprawdopodobnych ilościach i trzeba się mocno skupić, żeby spamiętać, kto jest kim. Również niektóre wydarzenia zobrazowane są dość umownie. Powodu zerwania zaręczyn przez Conrada trzeba się w dużej mierze domyślać, a podczas strzelaniny obraz zostaje zaciemniony, bo najwyraźniej nie wszystko wyszło jak należy, a zabrakło pieniędzy na dubel. W dodatku film pozbawiony jest jakiejś konkretnej osi fabularnej, będąc raczej zbiorem luźno ze sobą skleconych, mniej lub bardziej udanych scenek rodzajowych. Brak doświadczenia reżysera i niski budżet dają o sobie znać.
Within Our Gates to film o dużym znaczeniu symbolicznym. Choć nie sposób uznać go za udany z uwagi na słabości produkcji, od strony merytorycznej jest znacznie świeższy od moralizatorskich dramatów D.W. Griffitha. Otrzymuje 6 gwiazdek.
źródło grafiki - www.imdb.com
Reżyser: Oscar Micheaux
Kraj: USA
Czas trwania: 1h 18 min.
Występują: Evelyn Preer, Sylvia Landry, Floy Clements, Jack Chenault, Charles D. Lucas, Bernice Ladd
Dzisiejszy film to najstarszy zachowany obraz nakręcony przez czarnoskórego reżysera. Porusza bardzo ważne problemy społeczne, jednak pod względem realizacyjnym sam jest w dużym stopniu problematyczny. Główną bohaterką Within Our Gates jest młoda Afroamerykanka Sylvia, z zawodu nauczycielka. Film przybliża nam trzy wydarzenia z jej życia. Pierwszym jest niedoszłe do skutku małżeństwo z Conradem, czarnoskórym żołnierzem. Mężczyzna w bardzo brutalny sposób zrywa zaręczyny, kiedy zazdrosna kuzynka Sylvii sugeruje mu, że narzeczona jest niewierna. Zainteresowanie bohaterką wykazuje natomiast przyrodni brat kuzynki, drobny gangster. W środkowej części filmu Sylvia usiłuje zebrać fundusze na funkcjonowanie szkoły dla murzyńskich dzieci. Przy tej okazji poznajemy poglądy białych Południowców, którzy są przeciwni edukacji i emancypacji swych dawnych niewolników. Trzecia opowieść zabiera nas kilka lat wstecz i przybliża okoliczności linczu na przybranych rodzicach Sylvii pod fałszywym zarzutem zabójstwa.
Within Our Gates, swego rodzaju odpowiedź na Narodziny narodu, wydaje mi się filmem uczciwym intelektualnie. Prezentuje bardzo różne sylwetki i postawy Afroamerykanów, jak również ich białych sojuszników i przeciwników. Mamy okazję poznać szemrane postacie z murzyńskiego półświatka, prostych czarnych wieśniaków z Południa, tak zwanych "New Negroes" czyli młodych wykształconych Murzynów, a także sługusów białych, takich jak sprzedajny pastor czy prowokujący lincz donosiciel. Aktorstwo jest na dość dobrym poziomie, chociaż "zdrajcy" odegrani są jako postacie nadpobudliwe i nieco żenujące. Ten filmowy portret sytuacji międzyrasowej uważam za zdecydowanie ciekawszy i bardziej wiarygodny od sentymentalnego dzieła Griffitha.
A jednak Within Our Gates to film ciężki w odbiorze i w gruncie rzeczy kiepski. Przyczyną jest niedopracowany scenariusz i amatorski poziom realizacji. Fabuła jest bardzo chaotyczna i momentami niezrozumiała. Nowe postacie wprowadzane są w nieprawdopodobnych ilościach i trzeba się mocno skupić, żeby spamiętać, kto jest kim. Również niektóre wydarzenia zobrazowane są dość umownie. Powodu zerwania zaręczyn przez Conrada trzeba się w dużej mierze domyślać, a podczas strzelaniny obraz zostaje zaciemniony, bo najwyraźniej nie wszystko wyszło jak należy, a zabrakło pieniędzy na dubel. W dodatku film pozbawiony jest jakiejś konkretnej osi fabularnej, będąc raczej zbiorem luźno ze sobą skleconych, mniej lub bardziej udanych scenek rodzajowych. Brak doświadczenia reżysera i niski budżet dają o sobie znać.
Within Our Gates to film o dużym znaczeniu symbolicznym. Choć nie sposób uznać go za udany z uwagi na słabości produkcji, od strony merytorycznej jest znacznie świeższy od moralizatorskich dramatów D.W. Griffitha. Otrzymuje 6 gwiazdek.
źródło grafiki - www.imdb.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz